TRUCKS

Ylva Dalerstedt
2024-01-18
Durabilitate Economisiți combustibil
Author
Ylva Dalerstedt
Segment Manager Long Haul

Cum va influența directiva actualizată privind eurovinieta costurile de operare a camioanelor

Taxele de drum pentru autocamioane, valabile în UE, se modifică, iar tarifele vor crește semnificativ, în special în cazul autocamioanelor diesel și alimentate cu gaz. Sistemul german de taxare, MAUT, va fi primul care va implementa cea mai recentă directivă privind eurovinieta. Așadar, cum va funcționa sistemul MAUT și ce pot face operatorii de autocamioane pentru a reduce emisiile și costurile? 
 

În martie 2022, directiva privind eurovinieta, care reglementează taxarea în cazul autocamioanelor care circulă în UE, a fost revizuită. În conformitate cu noile norme, până în 2030, taxele de drum valabile pentru autocamioanele care circulă pe autostrăzile principale ale Europei vor trece, în cea mai mare parte, de la taxarea în funcție de durată la taxarea în funcție de distanța parcursă în kilometri.
 

De asemenea, va fi necesar ca statele membre ale UE să stabilească tarife diferite de taxare în funcție de clasa de emisii de CO2 a fiecărui autocamion. Clasa de emisii va fi stabilită în funcție de evaluarea VECTO a autocamioanelor, instrumentul de calcul standardizat al UE pentru măsurarea emisiilor de CO2 pe baza datelor furnizate de producător. Începând din ianuarie 2019, toate autocamioanele noi vândute în UE cu o masă totală a vehiculului de peste 3,5 tone trebuie să fie însoțite de o declarație certificată privind emisiile de CO2 și consumul de combustibil, emisă de VECTO.
 

În prezent, companiile de transport marfă din Europa sunt cu un pas mai aproape de a vedea această reformă implementată. Germania va fi prima țară care își va actualiza sistemul MAUT (echivalentul în limba germană pentru taxa de drum), modificările intrând în vigoare la 1 decembrie 2023.
 

„Ambiția UE nu constă doar în armonizarea taxelor de drum pentru autocamioane în întreaga Europă. Aceasta constă și în stimularea transportatorilor să treacă la autocamioane mai ecologice, pentru a contribui la îndeplinirea viitoarelor obiective climatice. Pentru a realiza acest lucru, operarea autocamioanelor mai puțin ecologice va deveni mai costisitoare, companiile de transport rutier fiind astfel încurajate să achiziționeze alternative mai ecologice”, spune Ylva Dalerstedt, manager pentru segmentul transportului de cursă lungă, Volvo Trucks. 

Modul în care vă configurați autocamionul pentru a reduce consumul de combustibil și emisiile de CO2 va avea un rol important în ceea ce privește costurile.

Modul în care sistemul MAUT taxează în prezent companiile de transport implică faptul că acesta se află într-o poziție bună pentru a introduce reforma directivei UE. Acesta aplică deja taxe de poluare a aerului, iar taxarea se bazează pe distanța parcursă și este supravegheată de guvern. În cazul statelor membre care își gestionează taxele de drum în același mod (Polonia, Belgia, Austria, Cehia, Ungaria, Slovacia, Slovenia și Bulgaria), termenul limită pentru introducerea noilor cerințe este martie 2024.
 

Care va fi costul noii taxe de drum (MAUT) pentru companiile de transport și cum va funcționa sistemul?

În cazul autocamioanelor care tranzitează Germania, taxa de drum va crește semnificativ. De exemplu, costul per kilometru în cazul unui autocamion diesel 4 x 2 aproape că se va dubla – de la 19 cenți la 34,8 cenți. Anterior, autocamioanele alimentate cu gaz erau scutite de plata taxei de poluare, dar în curând, indiferent dacă autocamionul este alimentat cu biogaz regenerabil sau cu gaz natural neregenerabil, se va percepe o taxă de 33,2 cenți per kilometru*, aproape la fel ca în cazul unui autocamion diesel. Acest lucru se întâmplă deoarece metoda de calcul VECTO ia în considerare doar emisiile de CO2 măsurate la țeava de eșapament.
 

Cu toate acestea, autocamioanele pot fi optimizate astfel încât să corespundă unei clase de emisii mai bune și unei taxe de drum mai mici – și chiar și micile ajustări pot face o mare diferență în ceea ce privește costurile, spune Ylva Dalerstedt. „O reducere de 5% a emisiilor calculată de VECTO ar putea determina un autocamion diesel 4 x 2 să treacă de la clasa 1 la clasa 2. O reducere suplimentară de 3% ar putea determina trecerea sa în clasa 3. Acest lucru înseamnă că modul în care vă configurați autocamionul pentru a reduce consumul de combustibil și emisiile de CO2 va avea un rol important în ceea ce privește costurile.”
 

Sistemul MAUT va clasifica autocamioanele în funcție de greutate și de numărul de punți, existând cinci clase de emisii (cu taxele corespunzătoare percepute per kilometru), conform animației de mai jos.

*Cifrele se bazează pe un autocamion cu o greutate de peste 18 tone și peste cinci punți.

Germania este prima țară care pune în aplicare noile clase de emisii de la 1 decembrie 2023, iar costurile vor crește semnificativ în cazul autocamioanelor diesel și alimentate cu gaz. Costul total al taxei depinde de greutatea autocamionului și de numărul de punți.

Este de remarcat faptul că repartizarea unui vehicul în clasele 2 și 3 de emisii de CO2 va fi recalculată la șase ani de la prima înmatriculare (pe baza valorilor limită aplicabile în momentul revizuirii).
 

Această regulă există pentru a respecta traiectoria UE de reducere a emisiilor în cazul autocamioanelor – o reducere cu 15% a emisiilor de CO2 până în 2025, comparativ cu 2019, în cazul autocamioanelor diesel 6 x 4 și 4 x 2, precum și o creștere a obiectivului preconizat până în 2030 (începând din 2025). De asemenea, limitele pentru clasele de emisii de CO2 variază și sunt înăsprite în fiecare an.
 

Cum puteți configura un autocamion pentru a garanta cea mai bună evaluare VECTO?

În momentul stabilirii specificației tehnice a unui autocamion, există patru factori esențiali care trebuie luați în considerare pentru a crește eficiența energetică – aerodinamica, lanțul cinematic, rezistența la rulare și greutatea.
 

Aspectul aerodinamic al unui autocamion poate reprezenta până la o treime din pierderile de combustibil în cazul unei operațiuni tipice de transport de cursă lungă într-un autocamion diesel. Forma și designul cabinei trebuie să reducă la minimum coeficientul aerodinamic. De asemenea, pot fi instalate deflectoare de aer pentru a îmbunătăți fluxul de aer care circulă prin părțile laterale și peste partea superioară a autocamionului.
 

Alegerea lanțului cinematic (în cazul autocamioanelor diesel) și a echipamentelor auxiliare este esențială. Motorul, transmisia și controlul vitezei de croazieră au cel mai mare impact, iar tehnologia recentă a îmbunătățit eficiența în cazul acestora. Acum, motoarele Turbo Compound oferă mai multă putere și eficiență în ceea ce privește consumul de combustibil, iar transmisiile automatizate pot utiliza date în timp real pentru a optimiza schimbarea treptelor de viteză. De asemenea, utilizarea controlului predictiv al vitezei de croazieră poate economisi combustibil pe teren accidentat.
 

Rezistența la rulare reprezintă aproximativ 9% din consumul de combustibil al unui autocamion, anvelopele fiind factorul predominant în reducerea acestor pierderi. În cazul unui autocamion de cursă lungă, anvelopa optimă ar trebui să aibă un grad scăzut de rezistență la rulare (în mod ideal, eticheta A în Europa) combinat cu un compus din cauciuc, pentru un nivel minim de frecare.
 

În cele din urmă, alegerea unui autocamion ușor va contribui, de asemenea, la reducerea emisiilor de CO2. În cazul deplasării pe autostradă, unde terenul accidentat nu este un factor important, puteți alege un cadru de șasiu mai ușor, precum și o suspensie față și o punte spate mai ușoare, printre alte componente mai ușoare.
 

Totodată, acum ar putea fi un moment bun pentru a lua în considerare autocamioanele cu emisii zero, spune Ylva Dalerstedt. „Vehiculele cu emisii zero, cum ar fi autocamioanele electrice cu baterii și vehiculele electrice cu celule de combustibil, vor fi scutite de taxele pentru emisiile de CO2 până la 1 ianuarie 2026, când va fi introdusă o taxă de drum incredibil de mică. Acestea reprezintă alegerea evidentă dacă doriți cu adevărat să vă reduceți amprenta de CO2 și, eventual, costurile totale de exploatare pe termen lung.”
 

Ce impact vor avea taxele de drum bazate pe distanță și pe emisiile de CO2 asupra industriei autocamioanelor?

În timp ce Germania va fi prima țară care va introduce directiva revizuită privind eurovinieta, celelalte state membre ale UE vor fi obligate să o urmeze în 2024 – 2025. 
 

Restul țărilor din lume încep, de asemenea, să se intereseze de evenimentele care au loc în Europa, spune Ylva Dalerstedt. „VECTO, în special, este urmărit îndeaproape de țări precum Malaysia și China, care doresc să implementeze un instrument similar de calcul bazat pe emisiile de CO2 pentru taxele de drum.”
 

„În general, aceasta este o reformă importantă pentru Europa și pentru industria autocamioanelor în ansamblu. Pentru prima dată, firmele de transport marfă vor fi încurajate să găsească soluții mai bune pentru a reduce emisiile de CO2, iar producătorii de autocamioane vor avea un cadru clar de lucru pentru a le putea oferi aceste soluții. Iar aceasta este soluția necesară pentru a contribui la tranziția către zero emisii.”

Aflați mai multe despre diferitele opțiuni către un viitor fără combustibili fosili aici sau citiți mai multe despre impactul VECTO asupra proprietarilor de autocamioane.

Related Insights