TRUCKS

Dieter De Waele
2023-09-11
Lumea șoferilor
Author
Dieter De Waele
Driver Development Manager

Cum puteți să atrageți șoferi noi și să rezolvați problema deficitului de șoferi

Din cauza deficitului de șoferi în industria transporturilor, șoferii de camion sunt extrem de căutați. Potrivit cercetărilor recente, șoferii noi, care și-au finalizat de curând perioada de instruire, întâmpină obstacole în ceea ce privește găsirea unui loc de muncă, adesea din cauza experienței profesionale limitate. Chiar și în condițiile în care deficitul de șoferi este un motiv real de îngrijorare. Care sunt motivele și ce anume pot face operatorii de autocamioane în această privință?

Atragerea unor șoferi noi este esențială pentru industria transporturilor din întreaga lume. Conform sondajului din 2022 efectuat în rândul șoferilor de către IRU, deficitul de șoferi din întreaga lume este o problemă reală. Dar, totodată, conform cercetărilor interne efectuate în anul 2021 în engleză, germană, franceză și suedeză, 22% dintre șoferi au o părere negativă cu privire la șansele de angajare.  Unul dintre noii șoferi declară:

„Am susținut examenul pentru această categorie ca să-mi schimb cariera, gândindu-mă că ar trebui să fie destul de ușor să-mi găsesc de lucru, având în vedere deficitul de șoferi extrem de mediatizat. Realitatea a fost un adevărat șoc, fiind nevoit să mă înscriu la diferite agenții, să-mi trimit CV-ul și să-mi depun candidatura peste tot. Reacția generală de care se pare că am tot avut parte a fost fie lipsa unui răspuns, fie cerința de minimum doi ani de experiență”.

Atunci când industria transporturilor crește prețurile și, de preferat, dorește să reducă termenele de livrare, acest aspect îi afectează în special pe șoferii noi și pe cei potențiali. Dieter De Waele este manager al departamentului de perfecționare a șoferilor și subliniază faptul că toată lumea își dorește, desigur, șoferi bine educați, cu 10 ani de experiență, dar că realitatea este cu totul alta.

„Anunțurile vă pot face să renunțați cu ușurință. Axați-vă mai mult pe ceea ce dvs., ca operator, îi puteți oferi șoferului, în loc să vă axați doar pe ceea ce doriți de la el. Când faceți angajări, asigurați-vă că șoferii se simt în siguranță și că sunt bine informați, apoi oferiți-le un mediu de lucru primitor. De asemenea, fiți gata să investiți într-un program de instruire corespunzător, fiindcă acest aspect va reprezenta un avantaj pe termen lung”, spune Dieter.

Oferirea unor programe de instruire pentru a avea parte de șoferi prudenți și loiali

Potrivit cercetărilor*, programele de pregătire și de instruire finanțate de anumite companii au fost atât populare, cât și relevante pentru noii șoferi, deoarece aceștia hotărau cine va fi primul lor angajator pe baza acestui aspect. Programul de instruire finanțat a oferit posibilitatea unei educații pe cont propriu și a facilitat accesul șoferilor în industrie, dar unii dintre aceștia și-au exprimat teama și nesiguranța cu privire la un astfel de program.

„Instruirea îți poate aduce licența, dar îți oferă o perioadă limitată de timp la volan și nu te va pregăti întotdeauna pentru situațiile și provocările mentale și fizice pe care le-ai putea întâmpina în lumea reală. Sfaturile și discuțiile cu un șofer care are experiență în condiții de trafic real și de lucru pot face parte din soluție”, spune Dieter De Waele.

De fapt, cel mai mare interes pentru șoferii noi (30%) l-au reprezentat sfaturile, inclusiv întrebările generale despre industrie și despre meseria de șofer de camion. Chiar dacă salariul a fost un factor important (11% au prioritizat acest aspect), instruirea și șansele de angajare au fost aspecte și mai importante.

Unii șoferi au simțit că nu sunt destul de pregătiți pentru a face față cerințelor imediat după finalizarea perioadei de instruire. Presiunea intensă din partea angajatorului de a livra rapid, precum și nesiguranța legată de manevrarea unui autocamion în traficul intens și frica de accidente, i-au făcut pe șoferi să ia în considerare posibilitatea de a renunța încă de la început la acest loc de muncă din cauza stresului mental.

„Pot să înțeleg faptul că șoferii noi își fac griji pentru toate cerințele pe care trebuie să le îndeplinească și faptul că nu se simt în siguranță. Este important ca instruirea șoferilor și exercițiile să corespundă cu realitatea și ca administrația să observe toate avantajele programului de instruire. Faptul că acest aspect poate aduce avantaje afacerii dvs. atât din punct de vedere financiar, cât și în ceea ce privește păstrarea șoferilor”, spune Dieter.

S-ar putea ca ansamblul și marca utilizate în timpul programului de instruire să nu corespundă întotdeauna cu cele utilizate într-o situație reală de lucru și s-ar putea ca acest aspect să provoace un oarecare stres, a declarat Dieter. Asigurarea încărcăturii, manevrarea și parcarea în situații dificile, eventuala pregătire în administrare, necesară postului, împreună cu experiențele unui șofer existent, sunt aspecte care ar putea simplifica inițierea unui șofer în primul său loc de muncă și păstrarea acestuia.

 

Despre factorii motivaționali esențiali pentru șoferii noi

Deloc surprinzător, un aspect care a fost perceput drept un factor motivațional esențial pentru noii șoferi a fost salariul competitiv. Salariul nesatisfăcător, împreună cu alți factori demotivanți, cum ar fi stresul și lipsa programului de instruire, au îndemnat șoferii să caute un nou angajator. Însă câțiva șoferi mai tineri au întrebat, de asemenea, cum ar putea să-și crească salariul de-a lungul anilor și să câștige un trai decent, dând dovadă de dorință privind construirea unei cariere în industrie și păstrarea postului respectiv pe termen lung. Programul de instruire a fost al doilea cel mai important factor motivațional și, conform cercetărilor, instruirea accesibilă le-a permis persoanelor din diverse medii accesul în industrie și obținerea unor venituri bune.

„Salariul este un factor important, dar la fel de importante sunt și mărcile deținute, starea autocamioanelor și capacitatea de a-i face pe șoferi să se simtă bineveniți, în siguranță și bine informați. Și, din moment ce noii șoferi tind să fie stresați la început, atât cercetările, cât și experiențele arată că instruirea nu doar că ajută la dezvoltarea unor șoferi precauți, calmi și siguri pe ei, ci favorizează și loialitatea acestora, făcându-i să-și păstreze locul de muncă”, spune Dieter.

Citiți aici dacă doriți să aflați mai multe despre asistența pentru șoferi și despre perfecționarea acestora sau contactați reprezentantul dvs. local Volvo Trucks.

*Cercetările interne efectuate de Volvo Trucks în anul 2021 în engleză, germană, franceză și suedeză.